Att välja rätt skrivare till kontoret
Att välja rätt skrivare
Det är inte svårt att hitta pris på olika skrivare, men det är svårt att veta vilken skrivare som passar just er verksamhet. Vad ska man tänka på då? Nedan har vi samlat de punkter som vi tycker att man ska känna till/ta hänsyn till för att välja rätt skrivare till företaget.
Hyra eller köpa skrivare?
Många företag väljer idag att hyra sin skrivare istället för att köpa den. Det är ett sätt att finansiera skrivaren och ha råd med en utrustning som lever upp till de krav man har. I ett hyresavtal finns oftast tillvalet för automatisk påfyllnad av förbrukning samt att service ingår. Detta är för många företag en stor trygghet då man vet att ”maskinen sköter sig själv”.
Väljer man att köpa sin skrivare så äger man den men får också stå för alla kostnader om den skulle behöva service. Priset på toner varierar också stort mellan olika modeller så om du inte har ett avtal där förbrukning ingår är det viktigt att du kollar upp priset innan och tar med det i beräkningen.
Kontorskraft erbjuder finansiering vid hyra av skrivare med tillhörande serviceavtal. Vi tycker att det är den tryggaste vägen för våra kunder. På så sätt får ni en kontroll över månadskostnaderna, får service och support när det behövs och det ingår förbrukning. Läs vår artikel "5 anledningar att hyra skrivare" om du ha fler argument för hyra.
Skrivarens funktion
Det första du bör tänka igenom är vad ni har för behov och vad ni behöver att skrivaren gör för er. De flesta kontor har behov av en multifunktionsskrivare där man utöver att skriva ut även kan scanna och kopiera. När du bestämt dig för om det är en multifunktionsskrivare du vill ha eller inte finns det en rad andra frågor att ställa sig som gör att du enklare väljer rätt skrivare:
- Hur mycket skriver ni ut per månad?
- Behöver ni kunna skriva ut i färg?
- Hur många är ni som ska använda skrivaren?
- Är det viktigt att skrivaren har en hög utskriftshastighet?
- Är det enbart A4 som ska skrivas ut eller även A3 och/eller andra format?
- Vilken typ av dokument skriver ni ut, textdokument eller även grafik/bilder?
- Är ni i behov av någon efterbehandling så som häftning av dokument?
Har du svar på ovan frågor är du en god bit på vägen i val av skrivare. Med den informationen bör leverantören kunna ge dig ett förslag som matchar era krav.
Hitta en skrivare som passar ert arbetssätt
Tänk igenom hur ni jobbar på din arbetsplats. Använder ni er av molntjänster? Arbetar ni mestadels på kontoret eller arbetar ni även på andra platser? Vad har ni för säkerhetskrav kring era utskrifter? Med applikationer och tilläggstjänster som pullprint kan en skrivare komplettera och möta dessa behov.
Ovan frågor spelar in för att välja rätt skrivare. Har ni en mobil arbetsplats eller strävar efter att ha det ska ni också ha en skrivare som erbjuder mobila lösningar. Hanterar ni dokument med speciella säkerhetskrav är det viktigt att utskriftsmiljön fungerar i enlighet med det. Ni kanske även vill skanna in dokument rakt in i den molntjänst ni använder, se till att skrivaren ni väljer har stöd för det.
Val av leverantör
Valet av leverantör är viktigt. Gå inte enbart på priset utan kolla upp vad leverantören erbjuder i serviceväg. Leverantören bör ha en fungerande och snabb support som gör att om ett fel skulle uppstå kan ni känna er trygga med att det åtgärdas på bästa tänkbara sätt. En annan sak att ta med i beräkningen är om leverantören erbjuder dig en fast kontaktperson som sätter sig in i er situation och som förstår er verksamhet. När det gäller det sistnämnda har mindre lokala leverantörer ofta en fördel framför stora företag som på grund av sin storlek inte kan känna alla sina kunder.
Känner du dig fortfarande vilse? Kontorskraft har som en av Xerox äldsta återförsäljare i Stockholm närmare 30 års erfarenhet i att hjälpa företag att hitta rätt lösning för dem. Vi hjälper gärna till!