5 tips när du ska välja IT leverantör för ditt företag
Det finns många fördelar med att välja en extern IT leverantör. Både för er som inte har eller har en IT avdelning idag.
Utmaningarna är många för de som sitter med ett IT-ansvar. Oavsett om du har det som en del av din arbetsroll eller om det är din huvuduppgift så är det inte alltid lätt. Nedan listar vi de främsta anledningarna till varför det är fördelaktigt att välja en extern IT leverantör för hantering av era IT-tjänster:
Ekonomiskt
En anställd tekniker kan bli kostsamt för ett företag i längden och oftast kompletteras en annan roll med ett IT-ansvar. Detta för att man som oftast inte har råd med en person endast för sina IT-ansvar. Denna person är i många fall själv något kunnig inom området men har långt ifrån den kompetens som behövs för att kunna se till att verksamhetens IT-miljö hanteras korrekt.
Effektivt
Ni får hjälp när ni behöver den och kan bli avhjälpta remote direkt över telefon. Om möjligheten att lösa ett ärende exempelvis kan ske genom att gå in i kundens dator via fjärrstyrning kan ni få den hjälp ni behöver omedelbart och kan sedan återgå till er arbetsdag. Av erfarenhet vet vi att när IT strular så har medarbetare svårt att fortsätta sin arbetsdag. Se därför till att ha möjligheterna så att de snabbt kan få avhjälpning av en kunnig support.
Självklart finns alltid alternativet att även komma ut på plats till er om arbetet är mer omfattande.
Flexibelt
Ni får en större flexibilitet och mindre väntetid då ni snabbt får kontakt med en kunnig tekniker som kan avhjälpa er med era problem. Du behöver på så sätt inte invänta att någon annan på företaget ska hjälpa till alternativt ta extern hjälp för endast ett tillfälle. Detta kan bli både kostsamt och tidsineffektivt.
Proaktivt
Med en extern IT-leverantör ser vi även till att göra proaktivt arbete för att er IT-miljö ständigt ska vara uppdaterad och leverera. Det vill säga att man förebygger problem innan de dyker upp. Många av våra kunder har valt en tjänst som innebär att vi övervakar deras miljöer just för att kunna vara proaktiva. Ofta har vi eliminerat en potentiell störning i IT-miljön innan kunden ens är medveten om att det existerat. Bra va?
Sitter du ensam på IT-posten?
Din känsla är att ni måste hålla takt med utvecklingen, du får för ofta släcka bränder när olyckan väl är framme för tiden räcker inte till. Du känner att ni behöver digitalisera och effektivisera er verksamhet men du vet inte hur och har själv inte tiden att djupdyka och undersöka frågan för att få dig en helhetsbild. Du kanske har svårt att komma över tröskeln och vet inte var du ska börja, men är inte redo att helt välja extern hjälp. Då rekommenderar vi dig att se över följande steg.
1. Ta det steg för steg
Tekniska och IT-relaterade förändringar tar tid. Även fast Sverige ligger i framkant gällande digitalisering och teknik så är vi många som inte har hängt med i den resan rent mentalt. Det är även svårt att ändra djupt förankrade arbetssätt över en natt.
Processer kräver tid och vi föreslår att ni sätter en handlingsplan som stegvis gör övergången inom företaget. Förslagsvis börja med en mindre test-grupp som testar ny teknik och verktyg för att successivt sedan anamma detta i resten av verksamheten.
2. Kombinera gammalt med nytt
Allt behöver inte bytas upp. Se över verksamheten och gör en prioritetslista - vad är det som inte fungerar egentligen? Sitter ni med långsamma nätverk, arbetar i för många verktyg eller har föråldrad hårdvara? Se över vad som är prioriterat för att ni ska komma framåt i er digitaliseringsresa.
Sammanställ utmaningarna ni har och se om ni kan hitta små lösningar som gör stor skillnad - vi har erfarenhet av att lösningen finns närmare än många tror.
3. Håll dig uppdaterad
Denna punkt är vital men också tung och tidskrävande för många. Men att ha en översikt över verksamhetens digitala och tekniska förutsättningar kommer vara både kostnads och tidseffektivt för dig och dina kollegor om man tittar långsiktigt.
Summering - Förstå vikten av att investera i sina IT-tjänster
Dessa punkter kan låta enkla men för många är de överväldigande. Och vi förstår det. Därför förespråkar vi att välja extern hjälp för er verksamheten till någon som har spetskompetens inom området. Vi har många kunder som uttrycker en tacksamhet och minskad stress av att låta oss hantera och sköta eller stödja deras IT-avdelning.
Om man ändå inte vet var man ska börja?
Ser du bara orosmoln när du tänker tanken av att göra detta? Hör av dig till oss! Vi har erfarna rådgivare och tekniker som gärna hjälper till för att hitta en lösning som skulle passa just er verksamhet.