Kom igång med Onedrive
Vi har listat en enkel guide för dig att snabbt komma igång med Onedrive samt utforska och lära dig vilka möjligheter du har i verktyget.
(Om du inte vet vad Onedrive är, rekommenderar vi dig att läsa vår tidigare artikel först.)
1. Lägg till din Onedrive i din utforskare eller finderfönster.
För en enkel åtkomst och för att slippa öppna webbläsaren på din dator kan du lägga till din Onedrive i ditt finderfönster eller i utforskaren.
Utforskaren
1. Gå in på din Onedrive via webbläsaren och klicka på synkronisera.
2. När synkroniseringen är klar söker du upp din Onedrive på datorn och klickar på inställningar - konto - välj mappar.
3. Markera sedan kryssrutan synkronisera alla filer och mappar på min Onedrive och klicka sedan på OK.
4. Öppna utforskaren och till vänster i flikfältet och nu ska du hitta din Onedrive mapp och din mappstruktur där.Finder
1. Börja med att gå in i din app-store och sök efter Onedrive och klicka på hämta.
2. Starta där efter installationen och följ stegen.
3. När du konfigurerar ska du uppmärksamma när du får välja plats för din Onedrive-mapp och välj förslagsvis då hem.
4. Efter installationen ska slutligen mappen visas automatiskt i ditt finderfönster.
Om inte:
1. Klicka först på Apple-loggan i i vänster topp-hörn och välj då systeminställningar.
2. Välj tillägg (symbolen ser ut som en pusselbit).
3. Du ser nu Onedrive symbolen och en ikryssbar ruta där det står "Lägg till i finder".
4. Bocka då i rutan och gå sedan tillbaka i din finder. Du finner nu din Onedrive i menyfältet i din finder.
2. Ladda upp eller lägg till en fil i Onedrive.
Du kanske har en fil sedan tidigare som du sparat på din dator som du nu vill lägga till i ditt Onedrive-bibliotek. Då har du två sätt att gå tillväga.
1. Ladda upp eller lägg till en fil genom att använda din webbläsare.
Gå först in i din webbläsare och navigera dig till din Onedrive portal. Välj sedan vilken mapp du vill ladda upp en fil till och klicka sedan in i den mappen. I menyfältet i ovankant hittar du nu en flik som heter "Ladda upp" där du väljer om det är en fil och dokument. Klicka på OK och sedan hittar du filen i mappen.
2. Lägg till en fil i din Onedrive direkt via din finder/utforskaren.
Klicka dig först till din utforskare och dra sedan den filen eller dokumentet du vill flytta och placera det i den mappen du önskar på din Onedrive. Nu är det klart!
3. Dela dina filer med andra i Onedrive.
Med Onedrive kan du dela filer, dokument och mappar för att enklare samarbeta med andra i gemensamma dokument. Som resultat av detta minskar ni antalet utkast och felkorrigeringar genom att samarbeta i ett och samma dokument.
Det finns ett flertal olika alternativ när du ska dela dokument.
Hur vill du dela dina dokument? Du kan välja att dela dessa med en eller flera personer.
1. Dela dokumentet via en länk till berörda personer.
2. Eller skriv in mailadressen till den du vill dela med och personen kommer då att aviseras via mail.
Vilka behörigheter vill du ge till personerna du delar filer med?
1. Du kan välja att endast ge åtkomst till att se och läsa dokumentet.
2. Alternativt att ge möjlighet att redigera dokumentet (klicka i så fall i kryssrutan för "Tillåt redigering").
Nu är du igång!
Nu är du igång med din Onedrive, men det finns mycket mer att lära om du vill och har tid. Microsoft själva har en utbildningsportal där du hittar vidare utbildning och fler lärdomar om hur du kan nyttja din Onedrive på bästa sätt!
Vad är det som är så bra med Onedrive?
- Först och främst att du får tillgång att öppna och redigera filer från alla olika enheter.
- Dessutom kan du dela med dig och ge andra åtkomst till en fil inom och utanför företaget.
- Redigera och samarbeta med fler personer i ett och samma dokument - samtidigt.
- Det är även lätt att snabbt söka och hitta rätt dokument.
- Slutligen att du kan skydda och säkerhetskopiera dina filer på rätt sätt.
Vill du läsa mer om Microsofts tjänster?