08 – 587 196 00

Microsoft 365 applikationer

Tidigare kallades det Office 365 applikationer men sen en tid tillbaka kallas det numera Microsoft 365 applikationer.

Microsoft har ett brett utbud av (tidigare office 365) applikationer vilket gör det möjligt för er att skräddarsy ett arbetsflöde som passar både verksamheten och individen på företaget - och allt under ett och samma tak. Däremot kan det vara svårt att navigera sig bland applikationerna och veta hur du ska använda dom och hur de fungerar tillsammans. Nedan tydliggör vi vad de vanligaste verktygen av Office 365 applikationerna är till för och hur du ska använda dom.

microsoft 365 applikationer

Vi har nedan listat de vanligaste verktygen/applikationerna, i vilket sammanhang de används och vad du kan använda dessa till.

*Applikation/verktyg/program är samma sak

Personligt

Exchange Outlook

Exchange Online/ Outlook
Exchange Online/ Outlook gör det möjligt för användaren oavsett var man befinner sig kunna på ett säkert sätt få åtkomst till sin jobb-mail, kalender och kontakter. Exchange har ett även ett avancerat säkerhetsskydd för intrångsförsök, spam och skadlig kod. Det är också kompatibelt så att du enkelt och smidigt kan samarbeta med övriga Microsoft-applikationer samt finns det även möjlighet för åtkomst offline(Licens Business Standard eller högre).

onedrive

OneDrive
Detta är din personliga lagringsplats. Onedrive kan liknas med din privata hårddisk där dokument och filer som endast rör dig ska lagras. Skillnaden till en hårddisk är att Onedrive ger dig åtkomst för dig till dina filer oavsett var du befinner dig.

microsoft 365 applikationermicrosoft 365 applikationer

Office Apps
Du känner säkerligen igen "Office-paketet" eller Office 365 applikationer? Numera har detta samlingsord bytt namn till Office Apps (Vi vet, allt för att krångla till det för dig ellerhur?). Men innebörden av det har inte förändrats, Office apps innefattas av de mest grundläggande produktivitetsverktygen som exempelvis Word, Excel och Powerpoint.

microsoft 365 applikationer

To-Do
To-do är uppföljaren till Wishlist. Det är en app där du kan skapa checklistor för dina personliga uppgifter. Därmed ett enkelt sätt för dig att strukturera dina uppgifter och få en översikt över deadlines och prioriteringar. Ett bra komplement till gemensamma projektplaneringar för att se kommande uppgifter utan att distraheras av andras uppgifter i ett projekt. Ladda ner den här direkt till din dator.

microsoft 365 applikationer

OneNote
OneNote är din digitala anteckningsblock som du bär med dig överallt. Du kan enkelt kategorisera upp olika anteckningar och följa upp dina tankar och idéer på ett smidigt sätt - på ett och samma ställe.

Avdelning

microsoft teams

Teams
Företagets primära kommunikationsplattform. Samarbeta, kommunicera, planera, genomför och dela filer och dokument på ett smidigt och säkert sätt inom och utanför organisationen.

- Digitala videomöten och samtal, 1:1 chatt eller i grupp
- Separata Teams utifrån avdelningar och interna projekt
- Integration till utomstående applikationer som Planner, Analytics, Power BI
- Kalender-integration
- Godkännanden(Approvals)

microsoft 365 applikationer
Planner
Planner är ett planeringsverktyg för mindre projektplanering. I verktyget kan du tilldela uppgifter, sätt deadlines och koordinera uppgifterna efter kategorier. Ni får en tydlig överblick över projektets tidsperiod, vem som är ansvarig för vilka uppgifter och med hjälp av status kan ni se hur respektive medarbetare ligger till för att säkerställa att projektet genomförs i tid.

microsoft 365 applikationerSharePoint
Företagets gemensamma lagringsplats. Sharepoint är plattformen som används när flera i ett Team eller avdelning behöver långvarig åtkomst och redigeringsmöjligheter av dokument. I Sharepoint sparas sådana dokument och filer som rör verksamheten, både avdelningsvis och på organisationsnivå.

Organisationen

microsoft 365 applikationerSharePoint
Sharepoint kan även användas som ett intranät och går att bygga ut i form av olika "hemsidor". På så sätt kan ni skapa gemensamma och uppdelade plattformar inom organisationen för att samla dokument, kalender, väsentlig information och filer - på ett och samma ställe. Sharepoint är en utmärkt yta när man är fler och behöver få ut information till hela organisationen alternativt avdelningen samtidigt som ni har en tydlig struktur och uppdelning mellan olika avdelningar och verksamhetsområden.

Yammer
Ett verktyg som ofta används av större organisationer och framförallt som en plattform för generell organisationsinformation, socialt nätverkande och diskussioner. Använd Yammer för generell information som gäller hela företaget men även för att skapa grupper för medarbetare med delade intressen. Samla in idéer och synpunkter och se till att alla hålls informerade och samspelta.

 

Vill ni ha hjälp med Microsoft (tidigare Office) 365 Applikationer och arbetsflöden? 

Vi kan hjälpa er skapa den miljö som passar just erat företag. Som Microsoft Partner har vi god erfarenhet och expertis och kan vara behjälpliga att guida er i djungeln bland digitala verktyg.

Tillsammans kan vi kartlägga hur er verksamhet fungerar och hur ni vill arbeta både produktivt och säkert. Därefter hjälper vi er att sätta upp och konfigurera enheter och IT-miljö och bäst av allt - vi ser till att ni får den support ni behöver längs vägen, när ni behöver den.

Hör av dig till oss så berättar vi mer!

Läs mer

 

Våra tjänster